Logo
登入
<<<

名稱: 密碼:

加入 | FAQ | 聯絡我們
全部區域 > 我們的教會 > 香港教區 > China-critic bishop visits Shanghai

頁:  1 回 應
作者 內容

steve

管理人員


Posted -
2004/5/4 上午 11:48:42

HONG KONG, May 4 (Reuters) - A Hong Kong-based Catholic bishop, who is a prominent critic of the Chinese government, has visited his native Shanghai at the invitation of mainland authorities, the South China Morning Post reported on Tuesday.

The bishop, Joseph Zen, had been barred from visiting the mainland since 1998 after he gave a speech in the Vatican attacking the lack of religious freedom in China.

"I appreciate the sincerity and friendliness they have shown and I hope this is the first step towards more communication. At least trust still exists between us," Zen was quoted as saying.

Beijing's change of heart has been seen by observers as a step in its efforts to appease critics after it dashed hopes for a quick move to full direct elections in Hong Kong last week.

He did not discuss politics, the Hong Kong newspaper said, but made clear he would continue to speak his mind.

"They said there were no conditions attached to the visit and I made it clear that I am not going to be silenced and will continue to speak out after I come back."

Zen has been a stern critic of the government in Beijing and the pro-Beijing government in Hong Kong.

He openly attacked Beijing last year over its plan to push through an anti-subversion law in Hong Kong and has irked authorities with repeated calls to his Hong Kong congregations to join anti-government protest marches. Chinese law promises to protects religious freedom, but the Communist government forbids all worship outside state-backed "patriotic" religious organisations and has conducted periodic crackdowns on Roman Catholics.

JM


Posted -
2004/5/6 上午 04:37:34

HK6091  May 5, 2004  (1,216 words)
香港:陳日君主教六年來首次踏足大陸
  【天亞社.香港訊】香港教區陳日君主教自九八年踏足大陸後,最近首次低調回上海家鄉,他表示希望此行有助促進香港教會與內地的瞭解和友誼。

  陳主教五月四日對天亞社說,他在四月廿八至三十日到訪上海,希望能為日後的對話鋪路,但強調若有需要仍會一如既往,批評政府。

  他表示,此行是由政府認可的上海教區金魯賢主教發信邀請他到上海朝聖,但他拒絕透露是政府哪方面授意。

  他對傳媒說,事前有就此事知會梵蒂岡,但教廷並沒有要求他傳達口訊。

  七十二歲的陳主教對天亞社說,今次邀請沒有任何附帶條件,相信與香港的政治環境無關。他說:「我跟他們(上海教會和政府官員)是老朋友。今次是我六年來第一次回去,我覺得很好。」

  他續說:「今次獲邀請到出生地上海是一種友誼和信任的表現,希望這是第一步,以後雙方會有真誠的交談。」他並表示隨著大陸放寬公民來香港,兩地教友將會加強溝通交流。

  陳主教在三天行程中曾與金主教見面,談到「以前的事」,八十八歲的金主教正因心臟毛病入院,但陳主教表示金主教十分熱情,多次到醫院外跟他見面。

  他也往市郊佘山聖母進教之佑大殿朝聖,並在大殿為佘山修院的神父修生主持彌撒,之後同在毗鄰的修院共膳。

  雖然行程中有政府官員陪同,但陳主教說:「他們十分熱情,對我很照顧。」他明言沒有跟政府官員談到任何政治和教會問題。

  不少媒體評論形容陳主教是北京的「眼中釘」,陳主教不但經常公開批評中國的宗教自由,又指中央政府干預香港的自治。

  例如在去年,他和擔任全國人大常委副委員長的北京教區傅鐵山主教便透過傳媒掀起罵戰;陳主教在二零零零年反駁北京抨擊教廷於當年十月祝聖一百二十位中華聖人。他的言論被指導致香港天主教會和中國政府關係惡化。

  他於九六年晉牧後,於九七及九八年初兩度到大陸,但他在九八和九九年夏天提出再度往訪大陸教會被婉拒,於是決定取消行程。他也承認自從去年香港天主教會支持七月一日的五十萬人遊行反對《國家安全法》後,與中國政府的溝通有困難。

  陳主教在上海時又與同行的八十歲姊姊到姊夫的墓地掃墓。他說:「今次見到不少老朋友,又看到上海的進步,感到十分開心。」但他表示日期不會主動提出到內地。

  上海教區一神父對天亞社說,中央政府今次讓陳主教到大陸是想對境外天主教會示好。外間天主教會對大陸的宗教自由常常表示不滿。

  香港的中國教會觀察家管平雄於五月四日對天亞社說,陳主教今次可以去大陸的意義比誰作出邀請更重要,此行顯示「雙方更務實,希望通過接觸增加瞭解,是有積極意義。」

  但他表示,香港教會和大陸政府在香港的政制、大陸的宗教自由和中梵關係等問題上的距離仍然很大,今次陳主教之行很難解決甚麼問題。

  陳主教在上海出生,四四年在上海加入慈幼會,四八年後移居香港,六一年在意大利都靈晉鐸。他在八九年至九六年間,每年有一半時間在大陸多間修院教授神哲學,包括佘山修院,至九六年十二月祝聖為香港教區助理主教。

  當胡振中樞機在二零零二年九月廿三日去世後,陳主教便接任教區首牧。

【完】(譯自天亞社英文新聞HK6091.1287期2004年5月4日)

頁:  1 回 應